StRAten-generaal ziet uitdrukkelijk af van het oorspronkelijke, eigen tracé voor de volksraadpleging van 18 oktober over de Oosterweelverbinding in Antwerpen. ‘Wat ons betreft gaat het referendum over de keuze tussen het tracé van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) met het Lange Wapper viaduct en het tracé met boortunnel onder de havendokken’, luidt het.
Volgens stRaten-generaal is het laatste tracé, zoals voorgesteld door het studiebureau ARUP-Sum, het beste alternatief en ‘een optimalisering’ van het eigen tracé waarmee ze aanvankelijk uitpakte. ‘Uiteraard moet het referendum gaan over de keuze tussen het BAM-tracé en het best mogelijke tunnelalternatief’, aldus stRaten-generaal. ‘Over de keuze tussen twee tracés: 1 tracé met de Lange Wapper en 1 tracé met tunnel onder de havendokken.’
Het beste tunnelalternatief is het ARUP-Sum-tracé volgens de actiegroep, waarin het Oosterweelknooppunt niet langer is opgenomen, zodat een rechte (en dus goedkopere) tunnel kan worden geboord van Linkeroever tot bij de aansluiting met de A12 in het havengebied.
StRaten-generaal ziet geen enkele reden om voor de volksraadpleging vast te houden aan haar originele versie met tunnelalternatief, benadrukken Many Claeys en Peter Verhaeghe. Ze wijzen erop dat ze naar eigen zeggen overigens een belangrijke component van het nieuwste tracé hebben mee ontwikkeld, met een basisvoorstel voor het knooppunt met de A12.
De vraagstelling van de volksraadpleging wordt bepaald door het stadsbestuur. Het is de gemeenteraad die daarover begin september de beslissing moet nemen.
Het beste tunnelalternatief is het ARUP-Sum-tracé volgens de actiegroep, waarin het Oosterweelknooppunt niet langer is opgenomen, zodat een rechte (en dus goedkopere) tunnel kan worden geboord van Linkeroever tot bij de aansluiting met de A12 in het havengebied.
StRaten-generaal ziet geen enkele reden om voor de volksraadpleging vast te houden aan haar originele versie met tunnelalternatief, benadrukken Many Claeys en Peter Verhaeghe. Ze wijzen erop dat ze naar eigen zeggen overigens een belangrijke component van het nieuwste tracé hebben mee ontwikkeld, met een basisvoorstel voor het knooppunt met de A12.
De vraagstelling van de volksraadpleging wordt bepaald door het stadsbestuur. Het is de gemeenteraad die daarover begin september de beslissing moet nemen.