Archief
Persbericht – Reparatie MER-rapport Oosterweelverbinding biedt uitweg voor Vlaamse regering
16 februari 2014 Alsnog op korte termijn 2 van de 5 alternatieven doorrekenen met gedifferentieerde tol kan jarenlange procedureslag voorkomen In De Zevende Dag wees Elisabeth Meuleman (Groen) er terecht op dat het Meccanotracé binnen het MER Oosterweelverbinding...
Persbericht – Studiegroep Antea zegt zelf: Oosterweel niet compatibel met overkapping Antwerpse ring
14 februari 2014 Bovendien: we krijgen weer een scenario ‘appelen met peren’ voorgeschoteld door de regering, want in het net opgeleverde MER heeft men de Meccano niet willen doorrekenen op gedifferentieerde tolheffing (een correcte vergelijkende afweging is...
Persbericht – Drie minuten tijdwinst of de gezondheid van 70.000 Antwerpenaren?
11 februari 2014 The proof of the pudding is in the eating, ook bij het tot zich nemen van een milieueffectenrapport. We overlopen daarom samen met u een paar opvallende passages in de niet-technische samenvatting van het gisteren vrijgegeven MER...
Persbericht – Waarom de Vlaamse regering op basis van het MER voor het Meccanotracé moet kiezen
6 februari 2014 Waarom de Vlaamse regering op basis van het MER voor het Meccanotracé moet kiezen Over de eeuwige pijnpunten van de Oosterweelverbinding Wat leren we uit de plan-MER Oosterweelverbinding? 1. De Meccano werkt op het vlak van oplossend vermogen...
Persbericht – DE OOSTERWEELVERBLINDING: Onregelmatig patroon opeenvolgende verkeersmodelleringen mobiliteitsplan Antwerpen wankele basis voor beleidsbepaling
9 januari 2013 Grote schommelingen tussen resultaten drie modelleringen van zelfde Masterplan 2020 doen vragen rijzen over voorspellende waarde van onderzoeken Onstandvastige resultaten bieden weinig houvast voor besluitvoering miljardenproject. Onzeker karakter...
Persbericht – stRaten-generaal steunt actie Antwerpse sp.a en pleidooi VAB in vraag om snelheidsbeperking 70 km/uur op stedelijke expresweg R1 door Antwerpen
23 december 2013 Het valt te betreuren dat deze maatregel niet werd meegenomen in het huidige lopende plan-MER-onderzoek Oosterweelverbinding, ondanks tijdige en expliciete vraag daarom door stRaten-generaal in 2011 Laat het invoeren van deze maatregel ook gepaard...
Persconferentie – Bevindingen bij het deelrapport 4 (mobiliteit) van ontwerp-MER Oosterweelverbinding
Zie de presentatie gebruikt bij de persconferentie hier (6MB). Belangrijkste bevindingen bij het deelrapport 4 (mobiliteit) van ontwerp-MER Oosterweelverbinding 1. Meccanotracé biedt oplossing voor mobiliteitsproblemen en scoort beter dan de officiële...
Persbericht – Foute eindconclusie in ontwerp-MER Oosterweelverbinding als gevolg van slordige redactie
2 december 2013 Overname verkeerde tabel en conclusie uit twee deelrapporten leidt tot aantoonbaar foutieve eindconclusie in milieueffectenrapport Meccanotracé daardoor ten onrechte in negatief daglicht geplaatst tijdens voorbarige perslunch van 8 november ll....
Hoezo, het BAM-tracé is de beste keuze?
Wo. 20 Nov. 2013, Pagina 56 De conclusies die de laatste weken uit het milieueffectrapport voor het Oosterweeldossier getrokken werden, draaiden uit op een welles-nietesspel. Maar dat het BAM-tracé er als beste uit komt, zoals nogal wat media berichtten, klopt...